Твоє ім’я – твій друг

                                         Народознавча віртуальна сторінка

    Вам цікаво, що означає ваше ім'я чи ім'я коханої, близької, дорогої чи просто знайомої вам людини? Адже кожне ім'я має свою історію і щось таки значить. У світі одне, але всім потрібне – так визначала значення людського імені народна мудрість. Ім’я – найдорожче слово для людини, ім’я – це позитив, ім’я – особливе слово для людини,  воно священне.

1. Навіть маленьку людину потрібно закохати в її ім’я, в сполучення з ім’ям по батькові, прізвищем. Якщо людина не любить свого імені, це психологічна травма, що кровоточить з середини свідомості.

2. Людину потрібно як можна частіше називати по імені. «Ти де вештався? Скільки повторювати? Чого мовчиш?» — такі репліки можуть привести до втрати імені, а з нею і контакту з близькою людиною!

3. Потрібно ширше використовувати зменшувально-пестливі форми імен.

4. Кількість використовуваних імен треба збільшувати, звукове різноманіття імен, по батькові, прізвищ теж необхідне.

5. Жарти з іменами недопустимі. Прізвиська  -  наша національна ганьба. Важливо ще з дитинства повчати, що добра людина називає іншу по імені, а не принижує іншу особистість шляхом прізвиськ. В вік цивілізації негативні прізвиська, образа імені може рахуватися як варварство. Відношення з повагою до імені – один із засобів укріплення особистості.

6. Обов’язково потрібно розказувати дітям про добрі, позитивні риси оточуючих їх людей. Навіть маленька людина потребує інформацію про те, що її оточують достойні, умілі люди, які викликають і повагу, і захоплення. В епоху інформаційних війн позитивні відомості тим більш важливі.

7. Ім’я – це творчість, радість, задоволення. Заохочуйте дитину давати імена лялькам і ведмедикам, котенятам і рибкам. У одного майбутнього письменника мали імена навіть олівці. Особливий випадок – ім’я братику і сестричці. Часто «авторами» імені стають старші брати і сестри.

Імена мають свою історію. Одні прийшли до нас із сивої давнини, ще з періоду розквіту стародавніх Греції та Риму, інші виникли здавна на нашій землі, придумали їх наші предки — слов'яни. Деякі імена з'явилися зовсім недавно. Є імена популярні і непопулярні, поширені в усьому світі й тільки в деяких країнах. Значення багатьох імен ми можемо зрозуміти. Наприклад, Світлана — світла. Наука про наші імена називається антропонімікою. У давнину дуже часто людині давали ім'я того святого, у день якого вона народилася. Наприклад, на свято Миколая — називали Миколою, на Варвари — Варварою. У наш час це не є обов'язковим. Батьки обирають таке ім'я дитині, яке їм подобається. Імена нам дістались від різних народів: із Греції й Риму, із Заходу й Сходу. А що вони значать:

 Галина — спокійна, міцна — Валентина,

 Наталія — рідна, морська — то Марина,

А Зоя — життя, чистота — Катерина...

Софія — премудра, а Клара — ясна —

Ось що означають дівчат імена...

...Костя, наприклад, — це значить постійний,

Кирило — господар і мужній — Сашко,

Степан — це вінок, а бадьорий — Гришко.

А Петрик — то камінь, хоробрий — Андрій...»

  Пропонуємо вам прочитати цікаву книжку з незвичайними розповідями про людське ім’я, з екскурсами в історію, літературу. Етимологічні дослідження допоможуть вам розібратися в тому, як з’явилися прізвища. Дізнаємося, що ініціали вперше почали використовувати в Давньому Римі...

   Наш народ все примічав і склав про імена пісні, казки, прислів'я та приказки:

1. Держись, Хома, іде зима.

2. До Миколи не сій гречки і не стрижи овечки.

3. Для нашого Федота не страшна робота.

4. Ваша Катерина нашій Орині двоюрідна сестра.

5. Я свою вину на Івана зверну.

6. Розказав Мирон рябої кобили сон.

7. Хто про Хому, а він про Ярему.

8. У всякої Федорки свої відговорки.

9. Засмійсь, Матвійку, дам копійку.

10. Маріє, звідки вітер віє?

11. Казала Настя, як удасться.

 У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. Саме тому вони прикрашали свої вироби – одяг , рушники  найпростішими орнаментами. Це не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи.  Зараз вишивка сприймається тільки як декоративний елемент, але для наших предків вона мала велике значення. Вони могли буквально «читати»  вишивку як книги, тому що кожен символ в орнаменті має своє значення.

Закодовані імена в українській вишиванці. Знайди своє!

Ось так виглядають звичні поширені імена українців, які закодували в українській вишивці. Знайди і своє ім’я! Зараз є можливість зашифрувати слова, назви міст та власне ім’я у схему українського орнаменту, який нагадує QR-код. Кожна літера – це вишитий символ, кожен символ – це потужний оберіг. Абетку та її тлумачення видав у своїй книзі Володимир Підгірняк, дослідник української писанки та вишивки. Шляхом аналізу народної творчості прикарпатського краю, він виявив певні закономірності в орнаментах, які наштовхнули його на виявлення в них закодованої інформації. Зробити свою унікальну схему ви можете за допомогою онлайн – конструктора для створення унікального національного українського орнаменту Ornament UA.









Коментарі