Відеоурок «Капелюшкова майстерня"
Пропонуємо користувачам зустріч з нашими
друзями з гуртка «Оригамі» ПМЦПО (керівник Ольга Сухаревська). Тривають літні
канікули, погода дуже спекотна і запрошення зробити з паперу літній капелюх
якраз вчасне та актуальне. Тож готуйте папір або звичайну газету і вперед!
«Жінки
примудряються з нічого зробити три речі: салат, капелюшок і трагедію» — цитата з Оскара Вайлда. В
одному з інтерв’ю Софі Лорен,
зірка світового кінематографа, розповідала, чому завжди нерівно дихала до
капелюшків: «Вони елегантні й ексцентричні, кумедні і драматичні, і будь-який
приносить задоволення. Жінку в капелюшку забути не можна!». Тому наразі відставимо вбік салат і трагедію,
а зосередимося на капелюшку. Головні убори виникли тисячі років тому. Капелюхи захищали від холоду і
сонячних променів.
Вважається, що перший капелюх - петасос - з'явився у
Давній Греції. Робили його, як правило, з соломи, а носили переважно селяни і
мандрівники.
Доморобний солом’яний
ще тоді, коли капелюхи не робили з тканини, був найпоширенішім головним
вбранням у спекотний період. І це, звісно, добре, бо він пропускає повітря,
захищаючи голову від сонячного удару. Недарма в петасосі зазвичай зображували
посланця богів Гермеса.
З появою перших цивілізацій головні убори
перетворилися з обов'язкового елемента гардероба в атрибут влади. Головний убір завжди був ознакою
соціальної належності і давав оточенню вичерпну інформацію про становище в
суспільстві його власника чи власниці. Ще правителі додинастичного Єгипту вінчали
свої голови коронами.
Уперше капелюхи стали символом соціальних відмінностей
у часи античності. У Стародавній Греції пілоси (повстяні ковпаки без крисів)
носили лише вільні люди з трудових прошарків. З часом вони трансформувалися
(довші, з крисами) в капелюхи. Їх носили ремісники, моряки, рибалки... (рабам
заборонялося). Громадяни вищого статусу і служителі культу вдягали вінки і
начільні пов’язки. У Стародавньому Римі традиція збереглася. Рабам дарували ковпак
«пілеус», коли відпускали на волю. В середні віки для шляхетної людини капелюх
став необхідністю — без нього не можна було вийти на люди (сором і безчестя).
Тому капелюх для чоловіка був обов’язковим, а костюм став символом соціального
статусу, який визначав належність до класу або стану, а також до соціальної
групи. І все ж основною функцією головних уборів залишався
захист - природно, не тільки від дощу, спеки та інших примх природи, але і від
навмисного ушкодження. Найдавніші шоломи, що дійшли до наших днів, були
виявлені в шумерських похованнях, що датуються третім тисячоліттям до нашої
ери. За Карла Великого було розроблено регламент носіння капелюха. В Західній
Європі XIV—XV ст.ст. вигляд і форма головного убору вказували на рід заняття —
берет носив лікар, шапку з бобра — нотаріус, чорну шапочку — богослов і учений.
У європейських університетах ректорам дозволялось носити княжі убори з
горностая, а магістрам — коричневі берети. Студенти-аристократи носили пір’я на
капелюхах, за що вели перепалки зі студентами-бюргерами, яким цей статус не
надавався. Капелюшний ритуал мав відбиток становості і не передбачав знімати
його перед поважною особою або дамою.
Зі сходу прийшла мода на тюрбани, в Європі вони набули
найширшого поширення. Їх носили і чоловіки, і жінки. Тюрбаном перси називали
матерію, якою пов'язували голову. Від персів цей головний убір розповсюдився по
всьому ісламському світу.
Близькою до
тюрбана була чалма - полотнище тканини, намотане на голову поверх тюбетейки,
фески і тому подібне. В Середній Азії цей головний убір не дозволяли носити
поденникам і жебракам, решта чоловіків приблизно з 5 років мала на нього право.
Чалма могла бути парадною і домашньою, легко трансформуватися в пояс.
В середні віки в Європі з'явився чіпець. Спочатку його
використовували для купання і сну, як жінки, так і чоловіки. Чоловічий чіпець
міг мати довгий кінець, що звисає набік. Пізніше чоловіки від цього головного
убору відмовилися, а пані носили його до кінця XIX століття.
У XІX столітті приєднався до моди середній клас, який вважав себе головним
і намагався підкреслити свій статус капелюхом. Знаковим став капелюх із високою
тулією — циліндр (у найбільшому вжитку — у Великобританії), згодом — котелок із
куполоподібною тулією і вузькими рівними крисами. У лондонському Сіті до
середини XX ст. котелок і парасолька вважалися обов’язковими частинами
офіційного вбрання.
Жіночий капелюшок мав значення менше, ніж чоловічий, через те, що був
незмінної форми, яка прикривала волосся. Жінки намагалися показати зачіску і
прикриття голови здебільшого розглядали як оздобу, яку потрібно поєднати з
волоссям. Звідси велике значення надавалось зачіскам, віночкам, начільним
стрічкам, капотам, тюрбанам, токам, шпилькам, гребінцям, які разом із волоссям,
часом і шаликом (вуаллю) творили гідне тло для гарного обличчя. Мабуть,
найхимерніші головні убори подарували світу французькі модниці «галантного
століття». Розкішні і хитромудрі конструкції
прикрашали зачіски, язик не
повернеться назвати їх капелюшками - багато з них досягали у висоту 50-70
сантиметрів і вимагали багатогодинної праці перукарів. В жіночих зачісках часом
заводилися навіть миші. Гризунів приваблював запах пудри.
Сучасні жінки з
задоволенням носять капелюшки на пляж,
весілля, у холодну пору року та просто так, задля настрою.
Капелюшки логічно завершують костюм і перетворюють жінку на «неземне прекрасне створіння», яке нагадує екзотичну квітку. Величезні пишні капелюхи — особлива ознака у випадку святкових і вечірніх заходів, максимально декоровані, що нагадують витвори мистецтва.
Коментарі
Дописати коментар