Що і як читати дітям. Частина друга

                                                                    Бібліотечні рекомендації

   Бібліотекарі бібліотеки-філіалу №13 продовжують свої рекомендації батькам: як читати з дітьми різного віку.

    Раніше читання на ніч міцно пов’язувало батьків та дітей, але ця традиція зникає протягом останнього покоління. До того ж надзвичайно впала регулярність такого заняття. Щодня читають дітям на ніч 13% опитаних, у той час як їхні батьки щодня читали 75% з них. В середньому сьогодні дітям читають тричі на тиждень. Результати досить несподівані, адже читання на ніч вважається життєво необхідним для розвитку та освіти дитини.

  Чому ж батьки не читають дітям? Надто високий рівень стресу протягом дня називають причиною 9%, банально не вистачає часу 13% батьків. Можливо, деякі казки не варто читати на ніч. Що ж, читайте їх вдень!

Цікаво, що майже половина заявила, що їхні діти вважають телевізор, комп’ютерні ігри та інші іграшки цікавішими за книги, а у 4% малят взагалі немає жодної книги.

  Ми, бібліотекарі, наголошуємо, що читати дітям конче необхідно! Кожна прочитана вголос разом з дитиною книга надовго запам’ятається і залишить теплі почуття, а також «занурить в читання». Це чудово, коли батьки читають разом з дітьми! Отже, продовжуємо наші поради.


5-6 років: перемога над страхами

Які особливості дитячого сприйняття в цьому віці? Дитина сприймає емоції  і переживання.

Що читати? Чарівні та «страшні» казки із загостренням пристрастей. Герої вмирають і воскресають. Їх зраджують близькі. Дітей заводять у ліс, зачаровують, кидають самих.

Як читати? Програвати історії. Ставити запитання й обговорювати. Вчити бачити, про що насправді казка, чого вона вчить.

  Чи потрібно дитині так страждати разом із героями? Так! Дитині життєво необхідно проживати і вивільняти негативні емоції. Інакше вона застрягне в цих страхах. Наскільки ми вміємо переносити негативні емоції, настільки вміємо і радіти.

                                                 6-9 років: потрібен колектив

Які особливості дитячого сприйняття в цьому віці? Дитина вже може охопити весь сюжет. Ура!

Що читаємо? Чарівні казки та реалістичні твори, історії з продовженням. Книги без картинок, щоб розвивати  аудіальний канал сприйняття, який дуже знадобиться в школі, щоб сприймати інформацію на слух.

Як читаємо? Акцентуючи увагу на стосунках героїв з іншими персонажами. Як вони поводяться в конфлікті? Програємо ситуації із книг у ляльковому театрі. Придумуємо продовження історії. Бажано, щоб дитина записувала їх від руки – що більше вона напише, то краще зрозуміє.

  Якщо ви належите ще до покоління тих, хто пам’ятає світ без Інтернету, то майте на увазі, що книги, на яких зростали ви, для ваших діток вже не підходять. Просто тому, що вони далекі від нашої реальності. І дитині не потрібно ідентифікувати себе із якимось Незнайкою, який тиняється без діла і нічим не цікавиться. Герой-аутсайдер – не кращий приклад, коли дитина опановує моделі поведінки, вирішує конфлікти в колективі. Від поведінкової моделі, яка формується в цьому віці, залежатиме успішність вашої дитини в майбутньому.

«Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними, читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони були ще розумніше, читайте їм більше казок».

                                                                                                         (Альберт Ейнштейн)

1. Казки вчать дітей переборювати труднощі. Ми вчимось у казкових персонажів навіть у дорослому віці.

«Казки не розповідають дітям про існування драконів. Діти вже знають, що дракони існують. Казки розповідають дітям, що драконів можна перемогти».

                                                                                                       (Гілберт Кіт Честертон)

2. Казки розвивають емоційну стійкість. Казки розповідають про реальні проблеми, з якими зіштовхується практично кожна людина, і роблять це делікатно, за допомогою фантастичних сюжетів, в яких головний герой найчастіше торжествує (за винятком казок братів Грімм).

Перебуваючи в безпечному середовищі рідної сім’ї, діти повинні усвідомити для себе, що погане може статися з кожним. Чому? Ніхто не застрахований від проблем – саме тому нам так необхідно розкривати потенціал наших дітей.

3. За допомогою казок ми вивчаємо розмовну мову (культурну грамотність та правила).

4. Казки стирають міжкультурні кордони. Ми читаємо різні версії й розуміємо, що для всіх нас характерна дуже важлива риса – необхідність набуття сенсу життя за допомогою певної історії та надії на перемогу добра над злом.

5. Казки вчать розуміти структуру розповіді, основи будь-якого оповідання – час і місце дії, персонажі й сюжет, а також розуміти різницю між художньою та науковою літературою. Це розвиває  здатність дитини  передбачати й розуміти сенс інших оповідань, які вона читає.

6. Казки розвивають уяву дитини.

«Коли я аналізую себе та свої методи мислення, то доходжу висновку, що дар фантазії важить для мене більше, ніж будь-який талант до абстрактного, позитивного мислення».

                                                                                                             (Альберт Ейнштейн)

7. Казки дають можливість навчати дітей критичного мислення. От, наприклад, диснеївська «Русалонька». Дівчина, яка відмовляється заради хлопця від самого життя, навряд чи повинна стати прикладом для наслідування. Розкриття інформації та розмова, спрямована в потрібне русло, неодмінно навчать!

8. Казки дають уроки. Використовуйте казки, щоб давати дитині уроки моральності.

    А ви читаєте своїм дітям? Які книжки улюблені у вас та ваших дітлахів?









































































Коментарі