Що і як читати дітям. Частина перша
Бібліотечні рекомендації
Деякі сучасні батьки вважають, що читати дітям зовсім не обов’язково, адже є стільки розвивальних мультфільмів і програм, посадив дитину перед телевізором чи монітором - і займайся своїми справами (у мам же стільки обов’язків!). І взагалі, існує ще й така думка, що сучасні технології розвиваються настільки стрімко, що рано чи пізно витіснять друковані книжки, а з ними відійде у минуле і читання. Тим паче що сучасні діти і так перевантажені різними активностями, то чи варто їх «позбавляти дитинства» і навантажувати ще й читанням?..
Але ми, бібліотекарі, категорично не погоджуємося з таким підходом, адже для розвитку дитини величезне значення має читання, особливо разом з батьками. Це зовсім не нудне навантаження, а спосіб розкрити емоційні здібності малюка, а також один із найкращих засобів для зближення дорослого з дитиною. Саме читаючи книги ви допоможете дитині пройти через вікові кризи. І не так важливо «що», «коли» і «які книги». Головне – ЯК читати! Бо кого ми хочемо виховати? Невже позбавлених власної думки та беземоційних біороботів? Ми впевнені, що ні. І якщо ви згодні з нами, то відкладіть вбік всі гаджети, візьміть у руки паперову книжку та проведіть цей час разом із дитиною. А нові технології нехай трохи зачекають! Тим паче наближаються новорічно-різдвяні свята і батьки матимуть більше часу для читання з дітьми.
До 2-х років: В контакті з малюком.
Які особливості дитячого сприйняття в цьому віці? Дитина сприймає ритм.
Що читати? Переважно короткі віршики про оточуючі речі і щоденні справи.
Як читати? Дивлячись на дитину. Щоб вона бачила ваше обличчя. Плескати в долоні, тупотіти ногами, показувати різноманітні дії.
Чому саме так? Дитина в цьому віці вчиться співпереживати, розрізняти та впізнавати емоції, дивлячись на обличчя дорослого. Це важливий момент закладення і розвитку емоційного інтелекту дитини. Тут важливе СПІЛКУВАННЯ, а не ваші музичні таланти й акторські здібності. Жодні навіть найкращі розвивальні мультфільми чи програми цього не замінять!
2 – 3 роки: час діяти.
Які особливості дитячого сприйняття в цьому віці? Діти в цьому віці активно пізнають світ саме через дію.
Що читати? Казки з повторюваними діями та драматичними подіями.
Як читати? Емоційно. Ілюструвати книги разом з малюком, щоб допомогти йому зрозуміти та пережити прочитане на емоційному рівні. Саме через дію дитина вчиться співпереживати, інтегруватися в навколишній світ – а для цього й потрібна драма. Важливо, щоб дитина при цьому бачила ваше обличчя і відчувала ваші емоції. А ще драматичні події можуть навчити деяким важливим речам. Наприклад, програна і розібрана у деталях казка «Коза-дереза» може навчити, що потрібно бути обережним, розбірливим і не пускати в своє життя аби-кого, а ще важливо вміти сказати «ні» і захистити себе і своє.
ВАЖЛИВО: Якщо дитина в два - три роки не хоче слухати книжки – залиште її в спокої. Поставте книжку поки що на полицю, дайте дитині м’яч або велосипед і виходьте на вулицю!
3 – 4 роки: усвідомлення і пам’ять.
Які особливості дитячого сприйняття в цьому віці? Дитина вже вміє сприймати окремі деталі казки.
Що читати? Казки про тварин ( дітям легше уявити себе лисичкою чи зайчиком, аніж людиною), казки з простим сюжетом, де є початок, розвиток ситуації і результат.
Як читати? З переказуванням і програванням вподобаних історій. Дуже важливо програвати казку самому, а потім попросити дитину показати її.
Навіщо?
По-перше, діти відпрацьовують свої страхи й емоції. Якщо вони категорично не хочуть показувати або сто разів відтворюють одне й те саме, це показник, що треба більше пограти на основі тексту, винести назовні переживання дитини.
По-друге, що більше дитина трьох – чотирьох років покаже казку, то краще зрозуміє її. Програвання казки з дитиною це ДУЖЕ ВАЖЛИВА дія, якщо вам потрібно встановити контакт і допомогти їй навчитися робити висновки та опановувати свої емоції.
Коментарі
Дописати коментар