На чому люди їздять

Інформаційна сторінка

 Транспорт є невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. Без нього неможливо уявити собі ні одне велике місто. Зараз вже мало хто замислюється над тим, що колись люди пересувалися виключно пішки.

Камінь і палицю первісна людина знайшла під ногами. А ось готового колеса у природі не було і досі немає. Колесо довелося винаходити і довго вдосконалювати. Вважається, що колесо винайшли на Давньому Сході кілька тисяч років тому. Перше колеса були суцільними. Їх відпилювали від товстої колоди. Тоді хтось здогадався збивати колеса з дощок. Вони виходили важкими і частенько ламалися. Минули століття, поки люди здогадалися, що замість суцільного диска можна робити обід зі спицями. Таке колесо вже нагадувало нинішнє. З моменту винаходу колеса людство робить все можливе, щоб якомога рідше ходити пішки. Прообразом перших транспортних засобів були раби-носії. Вони переносили своїх господарів на величезні відстані. А носилки могли бути справжнім витвором мистецтва.

 З винаходом колеса для перевезення поклажі стали використовувати візки, в які запрягали мулів, волів, коней. Велосипед люди винайшли дуже давно. Про це говорить навіть його назва, в якій з’єдналися два латинських слова: «велокс» - «швидкий» і «пес» - «нога». Ось і виходить, що призначена ця машина для скороходів, тобто для швидконогих людей. Цей винахідник влаштував важелі для рук, без керма і їхав лише прямо.

  Перша машина була схожа на віз, однак замість коней працював паровий двигун. Знаменним роком для людства став 1769. В цьому році Нікола Жозеф Кюньо створив перший у світі автомобіль. Щоб забезпечити машині рух, необхідно було наповнити котел водою і розпалити під ним багаття, так як власної топки в ній не було.

Потім для перевезення пасажирів і вантажів з’явилися машини. Міста стали справжніми мурашниками автомобілів, залізниці схожі на кровоносні артерії, а подорожі з одного кінця світу на інший сприймається як буденність. З’явилося дуже багато незвичайного транспорту, яким користуються в різних країнах світу.

У німецькому місті Вупперталь з 1901 року діє підвісна залізна дорога. Її довжина — 13,5 км. Щодня нею користуються близько 82 тис. чоловік. 10 км дороги проходять над руслом річки Вуппер на висоті близько 12 м.


 

  «Амфібус» або автобус-амфібія став туристичною пам'яткою Гамбурга. Це транспорт, який може рухатися як звичайною дорогою, так і водою. За рух по воді у автобуса відповідають два спеціальні гвинти. При цьому двигун продовжує працювати так само, як і під час руху звичайним асфальтом. Автобус вміщує в себе до 50 чоловік. Останнім часом «амфібус» став справжнім туристичним атракціоном.

  Незвичайний потяг на магнітній подушці в китайському Шанхаї носить назву Маглев. Це скорочення від словосполучення "магнітна левітація". Така назва з'явилася через конструкцію потяга: він тримається над полотном дороги і рухається завдяки силі електромагнітного поля. Тому у процесі руху він не торкається рейок.  Маглев — надшвидкісний потяг. Може розвивати швидкість до 431 км на годину.

 Бамбукова залізна дорога (Камбоджа). Виготовлені з бамбука імпровізовані дрезини з електродвигуном здатні розвивати швидкість до 40 км/год. Цей тип транспорту є одним з найекономічніших.  Коли два норі зустрічаються на шляхах, пасажири одного з них злазять з платформи і розбирають «поїзд». Потім конструкція збирається знову, і маршрут поновлюється.

   Усі шляхи сполучення, транспортні підприємства й транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. Масштаби її величезні. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн осіб. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських трас) становить 36 млн. км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд. тон вантажів і понад 1 трлн. пасажирів. Перевезення здійснюють близько 700 млн. автомобілів, 40 тис. морських суден, 12 тис. літаків, 200 тис. залізничних локомотивів.


Коментарі