Бережіть усе навколо

 

У зв’язку з переходом України до ринкової економіки значно підвищуються вимоги до рівня економічної грамотності як дорослих, так і дітей. Саме тому надзвичайно важливим є формування нового покоління, якому властиво позитивне сприйняття економічної інформації, що стала невід’ємною частиною життя кожної людини. Сучасний економічний стан нашого суспільства з особливою гостротою висуває проблему формування в людей бережливого ставлення до народного надбання, матеріальних цінностей, навчання економного, раціонального використання природних багатств.

Батьки прагнуть виховати із дітей справжніх господарів, у яких будуть спостерігатись такі риси характеру, як: ощадливість, працьовитість, чесність, раціональність. Тому обов’язково, починаючи з дошкільного віку, треба ознайомлювати дітей з економікою.

     Ощадливість — показник загальної культури людини, який свідчить про вміння піклуватися про членів своєї родини, про себе, свій дім, село чи місто, про свою Батьківщину. Спочатку здається, що проблема формування ощадливості в дітей не викликає труднощів. Дорослі розуміють необхідність формування культури ставлення до одягу, взуття, іграшок, книжок, продуктів харчування та роблять певні кроки в цьому напрямі. Однак спостереження свідчать про факти байдужості, неохайності, несхильності дітей берегти свої речі, що виявляється, наприклад, у ламанні іграшок, псуванні одягу, книжок тощо. З раннього віку діти споживають суспільні блага, але не завжди привчаються їх берегти: розкидають обгортки від цукерок та морозива, ламають гілки дерев, малюють на стінах, не вимикають вчасно світло в приміщенні, псують книжки. Однією з причин відсутності бережливого ставлення до речей є те, що дітям недостатньо наполегливо прищеплюються навички до порядку, догляду за своїми речами, їхньою чистотою, відповідальністю за них. Дитина повинна зрозуміти, що завдяки ощадливості в її сім’ї може збільшитися достаток, тому що буде менше витрат на речі, електрику, воду тощо. Збережені кошти можна витрачати на такі потреби родини, як відпустка, розваги, придбання цінних речей тощо. Отже, недарма люди кажуть: “Ощадливість краще, ніж багатство”, вона повинна виявлятися не тільки до речей своєї сім’ї, але й інших людей, а особливо — до суспільних товарів та послуг. «….. ніколи не дозволяйте дитині, — писав  А. С. Макаренко, — недбало ставитися до речей на вулиці, в театрі, в парку».

  Потрібно виховувати у дітей усвідомлене розуміння того, що речі треба берегти не тому, що дорослі будуть незадоволені, а тому, що будь-яка річ — результат праці багатьох людей і що ресурси для її виготовлення обмежені.

  Крім знань про правила поводження з іграшками, книжками, необхідно навчити дітей виконувати їхній дрібний ремонт, щоб можна було використовувати їх і надалі. Також потрібно заохочувати дітей виявляти щедрість, бажання поділитися іграшками, книжками, солодощами.

 В бібліотеці – філії № 13 для дітей  є твори художньої літератури та усної народної творчості, що розкривають традиції українського народу й особливості ведення домашнього господарства (планування бюджету, розподіл обов’язків, ставлення до власності тощо).

Економічні казки — один з різновидів навчальних текстів, які доцільно використовувати в роботі з дітьми. Пропонуємо вам почитати своїм дітям такі казки:

ПРИГОДИ МАЛЕНЬКОЇ ЛАМПОЧКИ

 Жила собі маленька лампочка і була вона дуже допитлива. Одного разу захотілося лампочці дізнатися, скільки вона споживає енергії. Викрутилась вона із патрона і пішла. Йде вона і раптом бачить на щиту, що вона витрачає 100 ват і дуже здивувалась. Пішла вона шукати свою подружку – енергозберігаючу лампу. Ось зустріла вона свою подружку, та й каже: «Люба, заміни мене, будь ласка, бо я дуже багато витрачаю енергії». Подружка відповіла їй: «Гаразд, я заміню тебе. А куди ж ти підеш?» – «Я піду мандрувати по світу. І приносити людям радість.»

  КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК ПТАШКИ НАВЧАЛИСЯ ЕКОНОМИТИ СВІТЛО І ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ

 Жили-були пташки, які не економили світло. Вони дуже любили взимку в дуплі вмикати обігрівач. Він брав дуже багато електроенергії. Одного разу їм прийшов рахунок за використану електрику. Мама пташка повинна була заплатити дуже багато грошей. Вона розповіла пташенятам як треба економити світло і електроенергію, вмикати обігрівач тільки тоді, коли прилітаєте додому, постійно ввімкнений він бути не повинен. Мама пташка віддала усі свої гроші за електроенергію і своїм дітям вона цілий місяць не купувала льодяників, бо на них не було грошей. З тих пір пташки навчилися економити електроенергію та світло.

ПРИСЛІВ'Я ТА ПРИКАЗКИ

Запасливий краще багатого.

Сьогодні збережеш, завтра збережеш - так і вік проживеш.

Бережене сто разів віддячить.

Коментарі